Ads 468x60px

środa, 8 kwietnia 2015

Zastój pokarmu (zastój mleczny) - ból, który można pokonać

   Podczas karmienia piersią można napotkać różne problemy. Do jednych z bolesnych doświadczeń należy zastój pokarmu. Niestety jest on zawsze spowodowany błędem podczas karmienia, nigdy nie występuje bez przyczyny!
Na swojej drodze mlecznej wiele razy doświadczałam zastoju mlecznego. Zawsze tak samo boli. Na początku rozwiązanie tego problemu zajmowało mi cały dzień. Z czasem zastój był kwestią tylko kilku godzin. Wiedziałam doskonale gdzie popełniłam błąd i staram się go unikać. Gdy odczuwam, że moje piersi są już pełne mleka, nie czekam aż mój Skarb sam poprosi o karmienie - śpi czy nie, biorę Go do piersi.

Objawy:
- pierś boli i jest wrażliwa na dotyk;
- może być zaczerwieniona;
- twarda;
-  może to dotyczyć obu piersi jednocześnie, może wystąpić tylko na jednej piersi;
- w dotyku są wyczuwalne zgrubienia - można to porównać do balonu, który jest wypełniony piaskiem i kaszą;
- mleko nie chce wypływać z piersi mimo uczucia przepełnienia;
- temperatura ciała może być podwyższona, ale nie musi.

Przyczyny zastoju:
- zbyt duży uścisk piersi wywołany ciasną koszulką, stanikiem, który zbyt mocno uciska pierś;
- dziecko nie opróżnia piersi do końca;
- zbyt długie przerwy między karmieniami;

Co możesz zrobić aby nie dopuścić do zastoju:
- karm odpowiednio długo aby piersi były dobrze opróżniane;
- nigdy nie czekaj na karmienie gdy czujesz, ze pierś już zaczyna się przepełniać przystaw Maluszka do piersi, która robi się "pełniejsza";
- jeśli Dziecko nie chce być karmione (odpycha się rączkami, wyraźnie daje do zrozumienia, że nie ma szans na karmienie), a Ty odczuwasz, że Twoje piersi lub pierś przepełnia się mlekiem, spróbuj odciągnąć mleko, ale tylko troszkę, tak aby odczuć ulgę. Pamiętaj odciągaj mądrze - zbyt długie odciąganie może tylko "rozkręcić" laktację.

Co zrobić gdy już doszło do zastoju pokarmu:
- najpierw się zrelaksuj, to bardzo ważne. Ten problem da się rozwiązać, wymaga to troszkę czasu, ale cierpliwość i spokój się opłaci.
- rozgrzej pierś, w której powstał zastój, spowoduje to rozszerzenie kanałów mlecznych - możesz to zrobić z pomocą ciepłego okładu z żelowego kompresu lub z ręcznika, ciepły prysznic lub kąpiel (chodzi o to aby rozgrzać samą pierś), ciepły termofor. Ja mam żelowe kompresy, podczas zastoju ogrzewałam kompres w mikrofalówce i przykładałam do piersi. Spałam z takim ciepłym okładem, odkładałam go tylko do karmienia, aż do momentu kiedy poczułam, że zastój minął;



- po rozgrzaniu piersi można odciągnąć troszeczkę pokarmu lub przystawić dziecko;
- w różnej literaturze na temat laktacji można się spotkać z radą aby podczas karmienia delikatnie masować pierś, w której powstał zastój, w kierunku brodawki. Próbowałam 
i powiem szczerze, że to bolesny sposób.
okłady z liści białej kapusty. Okłady robi się po karmieniu. Schłodzone w lodówce liście kapusty trzeba rozbić tłuczkiem przed nałożeniem na pierś. Sok z kapusty działa jak środek ściągający i przeciwobrzękowy.

Tego nie rób:
-  nie wyciskaj na siłę mleka- jest to bolesne i do niczego nie prowadzi;
- silne masowanie i uciskanie piersi z zastojem powoduje uszkodzenie napiętych pęcherzyków mlecznych. Zabiegi takie mogą doprowadzić do zapalenia piersi lub spowodować ropnie.

0 komentarze:

 

Łączna liczba wyświetleń

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

 
Blogger Templates