Ads 468x60px

czwartek, 5 marca 2015

Kapturek (osłonka) na piersi

   Pierwszy raz użyłam osłonek na piersi w szpitalu. Mały nie umiał złapać pierś, denerwował się przy tym. Nie spotkałam w szpitalu zwolenników osłonek, ale Mareczek lepiej sobie radził z nimi niż bez nich. Jak już wcześniej pisałam mój synek miał słaby odruch ssania, kapturki pozwalały mu na pewniejsze złapanie piersi, ale tylko na chwilę, ponieważ szybko, mimo chęci, brodawka mu wypadała z buzi.
Będąc już w domu bardzo pomógł mi Doradca Laktacyjny. Ko mojemu zaskoczeniu usłyszałam, że kapturek ma być używany krótko, tylko do czasu skorygowania odruchu ssania Maleństwa lub budowy brodawki. Dlaczego? Bardzo często dochodzi do nieprawidłowego sposobu ssania, pierś przez osłonkę nie jest opróżniana do końca, przez co mogą pojawić się częste zastoje i w konsekwencji zanik laktacji.


Kiedy stosować osłonki na pierś:

- kiedy kobieta ma płaskie lub wklęsłe brodawki - osłonki wyciągają brodawkę i po pewnym czasie stosowania można z nich zrezygnować , ponieważ osłonka poprawia elastyczność brodawki ułatwiając dalsze karmienie piersią;

- kiedy noworodek ssie z nadmierną siłą raniąc przy tym brodawkę - noworodek z czasem nauczy się obsługi piersi, dopasuje swój odruch ssania do szybkości tempa wypływu mleka. Pamiętaj jednak, że poranione brodawki pod osłonką mogą przyczyniać się do zakażenia bakteryjnego tych ran lub do zapalenia piersi;

- kiedy noworodek ma słaby odruch ssania - kapturek sprawi tylko, że noworodek pewniej złapie pierś, jednak musi często trenować, będzie lepiej ssał kiedy szybciej wypłynie mleko, dlatego warto przed dostawieniem dziecka troszkę spuścić mleczka i dostawić zaraz przed jego silnym wypływem.

Jak oduczyć maleństwo ssania przez kapturek:
Ja robiłam to tak: zakładałam osłonkę i przystawiałam Malutkiego do piersi, kiedy zaciągnął i possał dosłownie chwilkę, zdejmowałam szybciutko osłonkę i kontynuowaliśmy karmienie.

Ciekawostka:

- Dziecko, które w naturalny sposób trzyma w buzi brodawkę (bez kapturka), pobudza u Mamy wydzielanie się hormonów (prolaktyna i oksytocyna) potrzebnych do karmienia piersią. Stosowanie osłonek może prowadzić do zahamowania laktacji. Osłonka na piersi przydaje się tylko w razie problemów laktacyjnych i tylko na krótki okres czasu!

- Czy istnieje jakaś alternatywa dla osłonek? Moim zdaniem, tak. Miałam okazję używać również osłonkę formującą brodawkę piersi. Ale o tym szczegółowo będzie następny post :)

- pierwsze osłonki w Polsce pojawiły się w 1985 r. Wyprodukowała je firma AVENT Philips.
Jak radziły sobie Mamy, które nie posiadały osłonek? Zakładały na piersi smoczek kauczukowy!

0 komentarze:

 

Łączna liczba wyświetleń

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

 
Blogger Templates