Ads 468x60px

środa, 11 marca 2015

Doradca (Konsultant) Laktacyjny - kto to jest i gdzie go szukać

   Pierwszy raz do czynienia z Doradcą Laktacyjnym miałam po przybyciu do domu Położnej Środowiskowej. Byłam załamana. Usłyszałam, że dziecko jest senne i leniwe, bo być może jest niedożywione, że może mam słaby pokarm, że w ogóle mam zbyt "miękkie" piersi i nic nie wskazuje, że jest w nich pokarm... Płakać mi się chciało... Zaraz po wyjściu Położnej odciągnęłam ok 40ml z każdej piersi. Przypomniałam sobie jak w Szkole Rodzenia Położna mówiła o Poradni Laktacyjnej. W nocy szukałam takiej Poradni w internecie. Jest! Znalazłam! Rano zadzwoniłam
i poprosiłam o wizytę w domu. Przyjechała Pani z sercem anioła i uratowała Nas :-)

Początki laktacji czasem bywają trudne, ale sztukę karmienia piersią można opanować! Pamiętajmy, karmienie naszych Pociech przynosi obustronne korzyści :-)

   Jeśli masz problem z laktacją, a chcesz karmić piersią, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów.
Można umówić się na wizytę do Konsultanta Laktacyjnego w Poradni Laktacyjnej lub poprosić
o wizytę w domu.
Oprócz oczywiście doświadczenia Konsultant Laktacyjny posiada jeden z dwóch certyfikatów: IBCLC lub CDL.
 IBCLC (International Board Certified Lactation Consultant) - Międzynarodowy Konsultant Laktacyjny posiada odpowiednią wiedzę oraz umiejętności przy wspieraniu kobiet karmiących piersią potwierdzoną międzynarodowym egzaminem, po zdaniu którego otrzymują certyfikat, który ważny jest 5 lat. Taki Konsultant kieruje się Kodeksem Profesjonalnego Postępowania dla Konsultantów Laktacyjnych IBCLC.

CDL (Certyfikowany Doradca Laktacyjny) -  polski tytuł nadawany na 7 lat przez Centrum Nauki o Laktacji (CNoL). Tytuł ten przeznaczony jest dla zawodów medycznych. Certyfikat ten nie jest certyfikatem zawodowym. Doradców posiadający go obowiązuje Kodeks Etyczny i Zawodowy.

Na wizycie u Doradcy Laktacyjnego warto mieć przy sobie:
- książeczkę zdrowia dziecka;
- kartę szczepień;
- pieluchy jednorazowe;
- chusteczki nawilżające;
- 2 pieluszki tetrowe;
- jeśli Mama dokarmia butelką swoim  mlekiem odciąganym warto ja mieć ze sobą
- akcesoria, których Mama używa (osłonki na piersi, laktator)
Używanie butelki lub akcesoriów podczas wizyty mają na celu wychwycić błędów podczas ich używania, które być może doprowadziły do problemów z laktacją. Nie zawsze jednak jest problem po stronie Mamy! U mnie okazało się, że problem tkwi po stronie Maleństwa.

W czym Doradca Laktacyjny może pomóc?:
- w nauce różnych technik przystawiania dziecka  lub dzieci do piersi;
- w karmieniu piersią wcześniaka;
- w karmieniu piersią po cesarskim cięciu;
- w przygotowaniu do karmienia piersią;
- w ustaleniu częstotliwości i długości karmienia;
- w radzeniu sobie z dziećmi - niejadki, leniwe, senne, żarłoczki, nerwusy...
- przy bolących, poranionych brodawkach;
- przy zastojach, obrzękach, stanach zapalnych piersi, zatkaniu przewodu mlecznego, nawałach;
- pomoc przy odciąganiu, przechowywaniu i podawaniu pokarmu;
- doradztwo w zakresie kształtu brodawek (brodawki wklęsłe, płaskie);
- w ustaleniu diety mamy karmiącej piersią;
- pomoc w wątpliwościach co do karmienia piersią podczas choroby mamy;
- w sytuacji kolki, wymiotów, biegunki u dziecka karmionego piersią;
- w stopniowym hamowaniu laktacji i oduczania dziecka ssania piersi;
- przy wprowadzeniu do diety dziecka tzw. diety uzupełniającej;
- we wzbudzeniu laktacji po przerwie w karmieniu piersią.


Doradca Laktacyjny podczas wizyty:
- zbiera wywiad laktacyjny
- ustala dokładnie w czym tkwi problem
- za zgodą matki karmiącej bada jej piersi i brodawki;
- bada dziecko (ocena koloru skóry, stopień gojenia się pępuszka, bada ocenia odruchy i ogólny rozwój psychoruchowy, bada odruch ssania, może zważyć Maluszka w celu oceny przyrostu masy Jego ciała);
- podczas wizyty mama jest proszona o nakarmienie Malca w dogodnej dla siebie pozycji;
- Doradca laktacyjny podczas obserwacji pomaga i radzi.

Gdzie szukać Doradcę Laktacyjnego:
Informacji można szukać:
- w Szpitalu gdzie znajduje się Oddział Położniczy;
- spytajcie swoją Położną Środowiskową;
- w Szkole Rodzenia;
- również pomocny jest po prostu internet;
-  w Poradni Laktacyjnej.

A oto mój senny, leniwy niejadek po moim "słabym" pokarmie:


Ciekawostka
W 1956 r. w Stanach Zjednoczonych w domu Mary White powstała organizacja kobieca La Leche League International (Liga Mleka), założona przez 7 przyjaciółek. Tak powstał Konsultant Laktacyjny. Poradnictwo laktacyjne powstało za pomocą 60 ekspertów posiadających wiedzę
z dziedziny medycyny, fizjologii, endokrynologii, pediatrii, neonatologii, położnictwa, medycyny rodzinnej, farmakologii, epidemiologii, psychologii, komunikacji interpersonalnej i  sztuki udzielania porad.

0 komentarze:

 

Łączna liczba wyświetleń

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

 
Blogger Templates